LIVESÄNDNINGSSKOLA DEL4
Livesändingsskola
Del 4 i vår livesändingsskola
Med all utrustning på plats är det dags för sändning. Hur lockar vi då tittare, hur marknadsför vi oss så att så många som möjligt tittar på oss?
Nyttja de hemsidor som finns runt eran sändning, era egna och era kunders. Alla de som på något sätt är inblandade i sändningen skall på sina hemsidor publicera när sändningen börjar. Uppdatera sidan ju närmare sändning ni kommer. Viktigt är att det här finns länkar till sändningen. Nyttja de sociala medierna såsom facebook, Twitter och Instagram. Samma sak gäller här som för hemsidan. Alla som har med sändningen att göra kan med fördel uppdatera sina medier om den kommande sändningen. Börja några dagar i förväg så ni hinner få iväg ett par påminnelser. Även här måste en länk till sändningen finnas med. Uppdatera gärna under sändningen med tex skärmdumpar.
Vi listar nedan lite tips om vad som bör finnas med angående sändningen</p>
1. Sätt en säljande titel/rubrik på sändningen.
2. Fyll i en brödtext som innehåller information om innehållet i livesändningen, när sändningen startar och pris.
3. Skapa en säljande tumnagel och ladda upp. Tumnageln är den bild som visas i spelaren innan sändningen drar igång. Tumnageln är “förpackningen” som ska locka tittare till sändningen.
4. Sätt en starttid och sluttid för själva sändningen.
5. Publicera. Ju tidigare det går att publicera en kommande livesändning desto bättre, eftersom tittaren då får tid att kunna planera in att se sändningen.
Om ni arbetar i en playkanal är det viktigt att den kontinuerligt sänder. Att sända sporadiskt är en mindre bra ide för att få fasta tittare. Om ni i er playkanal kräver e-post vid registrering kan ni skicka ut meddelande om kommande sändningar och marknadsföra dem denna vägen.
Det har blivit allt billigare att skapa appar och det finns en rad olika hemsidor där man kan skapa en egen app utan förkunskap om programmering, till exempel Appmachine. Funderar du på att bygga en app är det viktigt att ha i åtanke att appen har stöd för att pusha notiser till appens användare. Att marknadsföra livesändningar med hjälp av push-notiser är ett utmärkt sätt att informera tittare om kommande sändningar och när sändningar drar igång.
Ni kan också använda så kallade widgetar. En widget används för att kunna bädda in playkanalen på sin egen eller andras hemsidor och bloggar. Alla widgetar uppdateras automatisk, så har man väl lagt in widgeten en gång behöver man inte göra det fler gånger. Återigen alla som på något vis är inblanadad i sändingen eller kan ha vinning av den bör för att uppnå maximal marknadsföring implementera en widget på sin hemsida.