LIVESÄNDNINGSSKOLA DEL5

Livesändingsskola

Del 5 i vår livesändingsskola

I förra stycket tog vi en snabb titt på de sociala medierna inom marknadsföring. Vi kan nästan konstatera att alla idag har en smartphone eller någon form av surfplatta. Detta måste vi dra nytta av.

De sociala medierna tillåter en viss typ av lekfullhet och innovativitet. Lösningar som du kanske inte skulle kunna ha i en strikt reklamkampanj. De tillåter dig också att bygga upp en känsla och en personlighet runt ert varumärke. Inledningsvis måste ni veta att medierna kräver kontinuitet och underhåll för att bibehålla följarnas intresse. Ni måste även svara på alla kommentarer som dyker upp i flödet så fort som möjlig. Skapa inlägg regelbundet för att bibehålla och locka nya följare till era sändningar och varumärke. sätt en strategi och tidsplan för när inlägg ska göras samt hur besvarade inlägg ska bemötas.

Kom ihåg att inte använda för långa texter. De läses oftast på mobil eller tablets. Sociala medier är ett snabbt nyhetsmedia. Om er information kräver en lång text lägg då hellre ut en länk till er hemsida. Kör kortfattade, snabba inlägg gärna med bilder, taggar och hashtags för att driva trafiken. Tänk på att era taggar och hashtaggs måste vara relevanta för era sändningar.

Ett effektivt sätt att knyta intresse är att knyta an till ett aktuellt eller kommande evenemang hos er. Lyft även fram någon som kommer medverka i sändningen. Tagga även personerna så de som söker specifikt på dem kan hitta er sändning. De sociala medier bjuder in till dialog mellan dig och dina följare, dra nyttja av detta, sondera terrängen och snappa upp vad de önskar se mer eller mindre av. Uppmuntra till diskussion om era sändningar. Dela erfarenheter och kunskap med dem, ge dina följare/tittare ett mervärde