LIVESÄNDNINGSSKOLA

Livesändingsskola

Del 3 i vår livesändingsskola

Låt oss nu titta på vilken utrustning man behöver för att genomföra en livesändning.

Gör alltid en analys innan varje sändning vad ni behöver för typ av utrustning. Räcker det med en kamera eller är det en flerkamera produktion. När ni analyserat den mängd utrustning som behövs är det dags att sätta ihop den och personalen som kommer behövas för att operera sändningen.

Oftast är det sändningen som bestämmer vilken typ av kamera ni behöver. En mer professionell kamera eller konsument kamera. Definiera vad ni skall sända och utgå från detta. Kommer kameran vara fast placerad på stativ eller rörlig? Vilka utgångar har kameran, så ni vet att den går att koppla ihop med övrig sändningsutrustning. Generellt bör tumregeln vara att om det rör sig mycket i bild använd en professionell kamera och vid föreläsningar kan konsumentkameror fungera.

Försök se till att kameran har en digital utgång och håll hela produktionskedjan digital. Då får ni de bästa tänkbara förutsättningar för bra bildkvalité kring era produktioner. Har du ingen egen utrustning så kan ni hyra av Camrent som även är ett bolag inom Quickfilm. Välj alltid ett stabilt stativ med oljehuvuden. Konstruerat för videokameror. Stativ för systemkameror är alldeles för vingliga och svåra att panorera och tilta med. Om det fungerar anser vi att ni bör köra med trådbundna mikrofoner så mycket som möjligt. Trådlösa mikrofoner kan ibland bli störda av andra radiovågor. Självklart kommer det dyka upp situationer där trådlösa myggor krävs, för att man ska kunna röra sig över större ytor mm. Testa då alltid i förväg så att störningar uteblir.

Vid studioinspelningar kan ni behöva ljusätta för att få bra bilder. Vi skulle rekommendera led-belysning vilket gör att lamporna inte blir varma. Välj även sådana som har en dimmer och möjlighet att justera färgtemperatur.

Har man en sändning med mer än en ljudkälla, så behöver man oftast ett ljudmixerbord för att kunna hantera detta på ett bra sätt. I ljudmixerbordet kommer alla ljudkällor in. Dessa går det som regel även att reglera volymen på. Via ljudmixerbordet mixar man sedan ljudet så att “rätt” ljud går ut i sändningen.

Jobbar man med flera kamerakällor behöver man någon form av mixerbord oftast med fysiska kontakter även om det finns mixerbord som kan ta in bildkällor på annat sätt också. Den hårdvara vi diskuterade tidigare Tricaster mini har alla dessa mixerfunktioner inbyggt.

Kom ihåg kabelagen. Mycket utrustning kräver mycket el. Se till att ha med ett överflöd av förlängningssladdar samt de kablar som krävs mellan kameror och mixerbord mm.

Nedan listar vi de tre vanligaste felen som kan uppstå vid sändning.

1. Internetuppkopplingen, vanligaste felet, inte helt lätt att skydda sig mot en instabil uppkoppling, men att ha en i reserv kan många gånger lösa problemet.

2. Problem med kablar mellan kamera och utrustningen som tar emot signalen, ha gärna en extra kabel i reserv, dålig kvalité på bilden kan i många fall härledas till dåliga kablar, HDMI-kablar är extra känsliga, för långa HDMI-kablar kan också påverka kvalitén på bilden.

3. Stream namn eller Stream ID, vanligaste orsaken till att inte få ut signalen till en streamingplattform som exempelvis Solidtango är att man lägger in fel StreamID i mjukvaran eller hårdvaran som transkoderar signalen och skickar den vidare. Kopiera och klistra in i det fall det är möjligt. Bokstäver och siffror som ofta blandas ihop är bokstaven (l) och en etta (1), samt bokstaven O samt siffran 0.

Vi började detta stycke med att diskutera analys inför varje sändning. När ni är i er uppstart så gör ni en liknande analys på vad ni behöver köpa in för utrustning och om den ryms inom er budget. Förslaget är att inledningsvis hålla det enkel och arbeta er mot större sändningar ju mer erfarenhet ni drar på er.

Till sist tre punkter som ni måste ha koll på vid själva sändningen.

1. Ni måste ha koll på hur utrustningen ni använde fungerar. Ni måste kunna felsöka och fixa på fältet.

2. Allt skall vara uppkopplat och klart långt innan sändningen börjar. Och framför allt testat så ni vet att det fungerar vid skarpt läge. Kontrollera uppkoppling mm dagarna innan. Känn till hur lokalen ser ut och vart ni kan placera er utrustning. Inga överraskningar på sändningsdagen.

3. Ni skall ha repeterat alla stegen vid ett flertal tillfällen. Det skall finnas ordentliga körschema och samtliga skall veta vad de skall göra och vad som förväntas av dem.